Här finner jag ro

Om mig

lördag 7 september 2013

Fördelen med Kinesiolog-tejp


Kinesiolog tejp vad är det ?

Tejpen är elastisk och hjälper till att på ett enkelt sätt rehabilitera muskelskador

Jag har mer och mer börjat använda mig av tejpen för att jag känner att den hjälper. I somras hade jag stora problem med det som kallas löparknä. Det är kort förklarat en muskel och sena som löper från höften ner till knät som blir överbelastad. Tejpning och massage var det enda som hjälpte. Direkt när jag la på tejpen kände jag hur spänningarna släppte.

Idag har jag testat och tejpa min underarm och handleden för jag känner att den blir överbelastad när jag tränar med vikter och masserar mycket. Det känns redan mycket bättre.

Magnus får problem med att underarmens baksida krampar när han kör enduro. Jag tejpade hans ena arm idag för att se om det blir något bättre. Just denna tejpning används mycket att crossåkare som har stora problem med att det krampar och att musklerna svullnar under tiden de kör.


Hur fungerar då tejpen?

Tejpen lyfter mikroskopiskt huden varvid tryck och irritation tas bort från nerv-ändar och smärt-receptorer. Detta gör att smärtan lindras. Trycket lättas gradvis i lymf-systemet och flödet förbättras, vilket stärker och påskyndar kroppens egna läkningsförmåga. Blodcirkulationen förbättras i det skadade området och slaggprodukter försvinner effektivt bort då lymf-flödet ökar. Vissa skador kan behövas upprepade behandlingar under en tid men ibland räcker det med en enda tejpning för att man ska uppleva en stor effekt.

Tejpen är mycket elastisk och tunn. Därför följer den smidigt med när du rör dig, tränar o s v. Den sitter på dygnet runt i ca 4-5 dagar ev längre. Den tål vatten så man kan duscha och bada utan att den åker av.
Tejpningen fick genomslagskraft vid OS i Seoul 1988 och har sedan dess blivit en en snabbt växande behandlingsmetod för idrotts-relaterade skador. 

Jag tycker att tejpen fungerar så himla bra och det går att tejpa många olika former av muskelsmärtor. Allt från nacke, rygg, axlar, armar, baksida lår, vader , fötter m m.

Tejpen finns att köpa på nätet eller i sportaffärer.

Ha en skön lördag världen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar