Här finner jag ro

Om mig

torsdag 14 november 2013

Kroppscanning vad är det?

Många pratar om tanitavågar, scanning och fettprocent en hel del massa olika ord.


Jag tänkte att i dagens blogginlägg reda ut kanske lite av dessa ord.

En kroppscanning går till så att man ställer sig på en speciell våg som kallas tanitavåg. På denna våg står man med bara fötter och håller handtag i händerna. Detta gör att man kan göra en helkropps analys och få fram hur kroppen ser ut inifrån och ut.

Den mäter av din totala fettprocent, din vätskenivå i kroppen, hur många kg muskler du bär på. Den talar även om vilken kroppssammansättning du har. Vågen möter även hur mycket energi du gör av med i vila. Man får även fram sin metaboliska ålder, alltså din kropps faktiska ålder. Detta kan vara mycket intressant och även lite otäckt. Har man en mycket högre siffra så kan det bli en väckarklocka att det är dags att ta tag i sitt liv och bli hälsosammare.
Vågen visar även hur du ligger till när det gäller skadligt eller hälsosamt bukfett. 
Just min våg kan även få fram mer precisa kroppsdelars fett och muskelprocent som armar och ben.

Jag tycker man ska använda sig av vågen som ett redskap och inte en faktisk vetenskap. Det gäller att få en utgångspunkt att jobba med. När jag scannar personer så får man alltid med sig ett papper på hur det ser ut. Det man har att utgå ifrån och jobba på för att förbättra. Det är ju olika vad man har för mål. Är målet att bygga mer muskler så vill man ju förbättra muskelmassan och se att den ökar. Är målet att gå ner i vikt vill man se att fettprocenten minskar och även här öka på lite muskler.

Jag erbjuder att man kan komma att enbart scanna sig och då tar jag 100:- för det. Bokar man in en behovsanalys där jag även går igenom hur man äter och vilka förbättringar man kan göra så ingår det en kroppscanning i det och då är det gratis. Det tar ca 30-45 min.

Är ni intresserade av att boka en behovsanalys med scanning så hör av er till mig på 070-5734578 eller malin_ek@yahoo.se så bokar vi in en tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar